" Zelfs met doosjes schuiven kunnen jullie niet!"

Gepubliceerd op 15 februari 2023 om 18:13

Hij staat boos aan de balie van de apotheek en hij heeft ook nog gelijk, want zijn doosjes zijn er niet.

Inmiddels is iedereen in Nederland bekend met de leveringsproblemen van geneesmiddelen en trekken apothekers regelmatig aan de bel, omdat alternatieven ook opdrogen.

Apotheekmedewerkers lopen tegen hun grenzen aan.

Het kost veel tijd om bestellingen, nazendingen en manco’s te managen, dus het schuiven van doosjes is een uitdagende klus. Maar dat is niet de enige uitdaging!

Hoe reageer jij als patient aan de balie als je dit dit krijgt te horen?

 

“ Dat staat in nazending”

“ We hebben het niet”

“ Het is niet leverbaar”

“ Dit ligt echt niet aan ons”

“ Dit is uit de handel zegt de leverancier”

“ Misschien volgende week maar ik kan geen garantie geven”

“ Dat moet u met uw arts overleggen”

“ Dat mogen we niet zomaar veranderen”

“ Daar hebben we een nieuw recept voor nodig”

“…..

 

Nijdig? Gelaten? Verdrietig? Agressief? Bang?

 

Hoe klinkt dit?

 

“Het wordt later dan gebruikelijk geleverd, hoeveel heeft u nog op voorraad?”

“We gaan het voor u bestellen, wanneer heeft u het nodig?”

“We krijgen dit product niet meer binnen voor u, dit is het alternatief, wat vindt u daarvan?”

“Vindt u het goed als ik met de arts ga overleggen voor het beste alternatief?”

“Ik kan het recept in overleg met de apotheker aanpassen, vindt u dat goed?.”

“Ik zal een nieuw recept voor u bij de arts regelen.”

“We kunnen het middel helaas niet meer leveren, wat betekent dit voor u?”

“We gaan een oplossing proberen te verzinnen, het komt goed.”

 

Hoe verloopt het gesprek dan verder?

 

Een mooie vraag die iedereen achter de balie aan zichzelf mag stellen:

Wat kun je wél geven als de medicijnen er níet zijn?

 

De problemen worden hiermee niet opgelost, dat is duidelijk, maar de gesprekken kunnen wat vaker prettiger verlopen voor allebei.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.